Wednesday, October 7, 2009

Rakan Serumah di Al-Azhar Mansurah





Gambar ini di diambil di kedai Syams, Madinatis Salam, Mansurah, Egypt pada 1 September 1998. Ketika itu, aku mengulang pengajian tahun 4 Syukbah Usuluddin Qismu Aqidah Wa Falsafah dengan membawa 4 Madah. Zarina ( berdiri di kiri sekali ) sudah menamatkan pengajian Ijazah Syariahnya dan akan pulang ke Malaysia. Azhariah adik dari Kelantan ( bertopi merah ) dan Ayuswati juga dari Kelantan ( duduk ) baru berada di tahun 2. Mereka baru datang ke Mesir pada sesi 1996-1997.

Kini, selepas 11 tahun berlalu, aku sering terkenangkan rakan-rakanku ini. Pada hari raya pertama tahun ini, aku sempat menziarahi Zarina yang ketika itu berada di rumah ibunya di Pasir Panjang. Beliau telah pun mempunyai 4 orang cahaya mata terdiri daripada 2 lelaki dan 2 perempuan. Kini beliau dan suaminya bertugas di Teluk Intan, Perak. Ayuswati, kali terakhir aku bertemu dengannya pada bulan Ogos tahun 2006 yang lalu. Ketika itu, aku terlibat dalam satu program di Kelantan. Beliau menemuiku di tempat penginapan. Kemudian kami pergi ke sebuah restoran. Beliau bersama suami dan 3 orang anak beliau. Azhariah juga dapat aku hubungi seminggu selepas aku bertemu Zarina. Harapanku, semoga jalinan persahabatan kita tetap berkekalan....

Beberapa hari lalu aku berhubung dengan Ayuswati. Beliau memaklumkan bahawa kini beliau mempunyai 4 orang anak yang terdiri daripada 2 lelaki dan 2 perempuan. Sama dengan Zarina...
Beliau mengajakku untuk bertemu sekiranya aku pergi ke Kelantan.... Tapi entah bilalah aku akan dapat pergi ke sana... Suatu masa nanti, jika panjang umur kita pasti akan bertemu lagi.

No comments: