Tuesday, November 24, 2009

Paku Karat Bersemadi Di Dalam Perut

Naysmith Robert dilahirkan dalam keluarga ternama di Scotland. Ia memiliki kebolehan luar biasa. Dia gemar memakan kaca, tembikar, paku dan lain-lain objek keras. Kebolehannya ini membawa dia menjelajah banyak negara untuk mempertontonkan kelebihannya kepada orang ramai.

Hidupnya semakin mewah. Bagaimanapun, pada usia 34 tahun, Naysmith menghentikan perbuatannya itu kerana kesihatannya mula terjejas. Gaya hidupnya berubah apabila dia terpaksa menjadi penggilap kasut dan akhirnya dia menjadi papa. Hidupnya berakhir di katil hospital. Semasa di hospital, Naysmith merahsiakan kerjaya silamnya daripada pengetahuan doktor yang merawatnya.

Keadaannya semakin teruk, anggota badannya bengkak-bengkak. Doktor terpaksa memecahkan kulitnya untuk mengeluarkan nanah yang terkumpul. Doktor yang merawatnya terkejut apabila dia menemui sebatang paku karat turut keluar barsama nanah dan darah. Kesihatan Naysmith sedikit pulih. Tetapi dia akhirnya meninggal pada musim panas 1906.

Daripada post mortem yang dijalankan, doktor dapat mengeluarkan 30 batang paku, puluhan ketul batu dan beberapa batang jarum yang terlekat pada hati, buah pinggang dan ususnya. Anehnya, kematian Naysmith bukan kerana objek itu tetapi kerana penyakit gastrik yang dihidapinya.

No comments: