Sunday, November 22, 2009

Khalid Sepupu Sayyidina Uthman memeluk Islam


Suatu hari, Abu Uhaihah @ nama sebenarnta Said bin Al-Ass ( Saudara lelaki Affan ) duduk-duduk dalam masjidil haram bersama sebahagian daripada 10 anak-anaknya. Khalid anak bongsunya turut serta. Ketika itu, nabi Muhammad sedang menyeru orang Quraisy kepada Islam. Semua yang berada dalam masjidil haram turut mendengar dengan jelas apa yang diperkatakan oleh Nabi Muhammad.

Pada malam itu, Khalid tidak dapat tidur kerana memikirkan apa yang dikatakan oleh Nabi Muhammad. Lama dia terkelip-kelip di atas katilnya. Akhirnya dia tertidur juga. Dalam tidurnya dia bermimpi, melihat sebuah lubang api yang sangat besar dengan api yang sedang bergejolak tinggi. Lidah api yang sangat besar itu seakan mahu menjilat dirinya. Dalam kengerian melihat api itu, tiba-tiba dia melihat ayahnya datang dan mahu menolaknya masuk ke dalam lubang api itu. Khalid merasa sangat takut. Dia mahu lari tetapi tidak berdaya, kakinya seakan melekat di situ. Dia tidak berdaya menyelamatkan diri daripada huluran tangan ayahnya yang mahu menangkap dan memasukkannya ke dalam api yang sedang bergejolak itu.

Dalam keadaan dia bergelut dengan ayahnya itu, tiba-tiba datang seorang lelaki yang amat indah wajahnya dan sangat dikenalinya. Lelaki itu memegang tangannya dan menarik dirinya menjauhi api tersebut. Dia melihat, lelaki yang kacak dan telah menyelamatkannya itu adalah Muhammad bin Abdullah yang mendakwa menerima wahyu dan sedang menyebarkannya di kota Mekah pada saat itu.

Sebaik terjaga, Khalid terduduk lama. Keesokan harinya dia mencari Nabi Muhammad dan menemuinya di rumah Arqam bin Abi Arqam. Setelah berbincang beberapa perkara, akhirnya dia mengucapkan lafaz syahadah dihadapan Nabi.

No comments: