Tuesday, November 24, 2009

Dipanah Petir Hingga Ke Liang Lahad

Major Summerford mungkin dianggap mangsa petir yang paling hebat. Sepanjang hayatnya, dia telah dipanah petir berkali-kali.

Kali pertama dia dipanah petir ketika menyertai peperangan di Flanders pada tahun 1918. Summerford ketika itu sedang mengetuai satu pasukan tentera di Kanada. Walaupun kuda yang ditunggangnya maut, namun dia hanya mengalami cedera ringan sahaja. Enam tahun kemudian, ketika sedang memancing di kampung halamannya di Vancuover, sekali lagi lagi dia dipanah petir. Kali ini nasibnya kurang baik. Panahan petir itu menyebabkan bahagian pinggang ke bawah menjadi lumpuh.

Entah apa malang Summerford, genap enam tahun selepas kejadian kedua, ketika dia sedang berehat diberanda rumahnya, sekali lagi dia dipanah petir. Ketika itu hujan turun renyai-renyai.
Kejadian ketiga ini menyebabkan seluruh tubuhnya menjadi lumpuh. Summerford terlantar beberapa lama sebelum dia meninggal pada tahun 1932.

Malang lagi nasib Summerford, setelah dua tahun meninggal dunia, sekali lagi petir memanah tanah perkuburan Vancouver tempat Summerford disemadikan. Panahan itu menyebabkan sebahagian binaan tanah perkuburan itu runtuh.

No comments: