Thursday, July 16, 2009

Hafiz Termuda

Saya belajar di Al-Azhar cawangan Mansurah bermula pada Disember 1992 dan pulang pada Disember 1998. Masih saya ingat lagi, ketika cuti musim panas tahun 1993 saya telah mengikuti satu lawatan sekitar Kaherah melawat maqam-maqam terkenal.

Saya telah pergi ke satu kubur yang dimiliki oleh seorang anak kecil yang hebat. Anak itu bernama Asyraf Rifai yang dilahirkan pada tahun 1972. Sewaktu usianya 2 tahun, dia telah mula belajar membaca Al-Qur'an dan menghafaznya. Ketika berusia 3 tahun dia telah berjaya menghafaz hampir semua kandungan Qur'an. Manakala pada usia 4 tahun, Universiti Al-Azhar telah mengi'tiraf ia sebagai seorang hafiz yang termuda. Dan pada usia 4 tahun itu jugalah ia telah dijemput Allah menghadapnya. Allahu Rabbi, hebat sungguh ..... sedangkan aku, meningkat sekolah menengah baru nak khatam Qur'an.

Ashraf Rifai, hebat sungguh nama itu, sehebat dan semulia Tuannya yang kini adalah ahli syurga.................

No comments: